forum strony www.gokarty.za.pl :: info na temat gokartów
Forum forum strony www.gokarty.za.pl Strona Główna
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

 
Wprowadzenie

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum forum strony www.gokarty.za.pl Strona Główna -> Foróm ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
darek8804
Administrator



Dołączył: 17 Lip 2006
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 14:19, 21 Lip 2006
Szayowóz powstał na ramie pojazdu "Dzik" skonstruowanego przez p inż. Jerzego Kwiatkowskiego z Katowic.
Pierwszy raz Dzika zobaczyłem na Targach Poznańskich i zachorowałem na taki, pojazd w wydaniu sportowym dla młodych adeptów sportów motorowych Automobilklubu Rzemieślnik. Po kilku spotkaniach z przemiłym konstruktorem, dostarczyłem do firmy JAK załącznik "J" FIA czyli almanach techniki sportów na świecie i od tej pory zarówno rury jak i pałąk główny jest tak konstruowany jak klatka bezpieczeństwa nawet w samochodach WRC. Automobilklubu Rzemieślnik zakupił 2 sztuki ram i zbudowaliśmy w Sekcji Młodych pierwszy pojazd i po uzgodnieniu z p. Kwiatkowskim sportową wersję Dzika odpowiadającą regulaminom opracowanym przeze mnie pod kierunkiem specjalisty d/s regulaminów PZM p. Janusza Hanke. W następstwie podciągania szayowozu do regulaminów okazało się że w wyścigu ( wiele pojazdów) muszą znaleźć się "drzwi" czyli rury uniemożliwiające wjechania innego szayowozu do środka ramy. Takie rury są montowane obecnie na zamówienie przez osoby kupujące ramy przeznaczając je do sportu, ramy do sportu muszą być wyposażone w zderzaki boczne. Obecnie PZM bardzo przychylnie odnosi się do powstania szayocross'u poddyscypliny rallycrossu. Jednocześnie powstało wiele konstrukcji pojedynczych czy nawet serii budowy całych pojazdów jak tylko samych ram. Wiele z nich jest bardzo podobnych do doskonałego wzoru inż. J. Kwiatkowskiego. Na przełomie 2002-2003 w stajni Słomczyńskiej jeździ przeważająca liczba szayowozów na ramach adoptowanych z Dzika ale też odpowiadające przepisom szayocrossu (opartego na FIA) ramy z Puław, Mrągowa , Kocierzowej, Trzebini ostatnio otrzymałem rysunki i dokumentacje ram 3 producentów z ofertą dostarczania ram zgodnych z regulaminem.

Opis:

Szayowóz to pojazd zbudowany na podzespołach Fiata 126p. Konstruktorem ramy jest inż. Jerzy Kwiatkowski. Szkieletem konstrukcji jest rama przenoszącą siłę 4.500 kg wykonana zgodnie z załącznikiem "J" i przepisami FIA dotyczących klatek bezpieczeństwa! Wokół pojazdu (z przodu, z tylu oraz po bokach) znajdują się zderzaki zapobiegające bliskich spotkań z innymi pojazdami. Pozostała cześć nadwozia to podłoga, błotniki i boczki z tworzyw sztucznych oraz przednia maska.

Wnętrze szayowozu jest urządzone spartańsko. Na desce rozdzielczej znajdują się zazwyczaj tylko dwie kontrolki: ładowania, ciśnienia oleju. Fotel kubełkowy wraz z pasami bezpieczeństwa montowany jest centralnie. Reszta komponentów jest montowana według upodobań (instalacja elektryczna, linki gazu, sprzęgła i hamulca ręcznego, cewka zapłonowa...). Akumulator znajduje się z przodu pojazdu aby dociążyć przednia oś. Role baku spełnia 5 litrowy zbiornik paliwa zamontowany za plecami kierowcy, który w zupełności spełnia niemały apetyt Szayowozu na zawodach. Z tylu pojazdu znajduje się także sporej średnicy rura zasycająca powietrze do chłodzenia silnika.

Silnik pochodzący z Fiacika zazwyczaj zostaje podany przeróbce SZAYA 1. Układ wydechowy seryjny lub wykonany specjalnie do szayowozu przez firmę Michael. Cała jednostka odpowiednio zestrojona pozwala na uzyskanie 28-30 KM. Skrzynia biegów seryjna. W układzie hamulcowym jedyna przeróbka jest zamontowanie czterech jednakowych tłoczków. Zawieszenie jest seryjne, jedyna przeróbka dotyczy przedniego resoru (wyjecie dwóch piór). Układ kierowniczy pochodzi z Cinquecento.

Szybka jazda szayowozem polega na pokonywaniu zakrętów poślizgami. Szayowoz pokonuje szybciej zakręt jadąc "bokiem" niż "na okrągło" (w przeciwieństwie do zwykłych aut). Opanowanie pojazdu nie jest łatwe, powodem jest mała masa pojazdu z napędem na tylna oś i słabo dociążonym przodem, perfekcyjna jazda wymaga długotrwałych treningów.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
karczu
Gość






PostWysłany: Pon 15:37, 03 Wrz 2007
gdzie można kupic gotowom rame do wyścigów?????
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum forum strony www.gokarty.za.pl Strona Główna -> Foróm ogólne Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

 

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo

Template Boogie by Soso
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin